Sunkumai, su kuriais dažniausiai susiduria smulkusis ir vidutinis verslas

Sunkumai, su kuriais dažniausiai susiduria smulkusis ir vidutinis verslas

2016 metų pradžioje Lietuvoje veikė per 79 tūkst. smulkiųjų ir vidutinių įmonių. Ir būtent tiek įmonių dažnai susiduria su tam tikrais sunkumais, dažniausiais finansiniais ir biurokratiniais, kurie lemia trikdžius plėtrai ar kasdieninėms veiklos operacijoms. Šiame straipsnyje būtent ir identifikuosime iššūkius, su kuriais susiduria smulkus ir vidutinis verslas Lietuvoje.

Smulkusis ir vidutinis verslas (SVV) apibrėžiamas kaip verslas, kurio veikloje dirba iki 250 darbuotojų, metinės pajamos neviršija  40 mln €, o balansinė turto vertė iki 27 mln €. Į šį apibendrintą apibrėžimą patenka labai mažos įmonės, mažos įmonės ir vidutinės įmonės. Pagal LR Ūkio ministerijos apibrėžimą, šios įmonės išsiskirsto taip:

Įmonės tipasDarbuotojų skaičius ikiMetinės pajamos iki  (mln. EUR) Turto balansinė vertė iki (mln. EUR)
Vidutinė įmonė2504027
Maža įmonė5075
Labai maža įmonė1021,5

Iššūkis #1: Ilgas sąskaitų apmokėjimo laikotarpis

Smulkus ir vidutinis verslas dažnai kenčia dėl vėluojančių atsiskaitymų. Dažnai ir taip ilgus apmokėjimo atidėjimus, kai kurios įmonės linkusios „prasitęsti“, taip įvarydamos smulkiuosius verslininkus į neviltį atėjus atlyginimų išmokėjimo dienai, prireikus apmokėti tiekėjams, už patalpų nuomą ar kitas paslaugas. Todėl SVV turi nuo pat pirmos darbo dienos išsiugdyti įprotį prižiūrėti sąskaitų apmokėjimus, nuolat palaikyti ryšį su klientais ir neleisti jiems pradelsti apmokėjimų. Tik taip galima užtikrinti, jog apyvartinės lėšos nepasieks dugno.

Iššūkis #2: Finansinio raštingumo trūkumas

Nedidelėse įmonėse vienas darbuotojas atlieka daug vaidmenų. Dažniausiai direktorius yra ir kasininkas ir finansininkas, ir buhalteris ir dar pirkimų ar pardavimų vadybininkas. Todėl toks „derinys“ paprastai nieko nežada, o liaudies išmintis  byloja, jog kuo daugiau darbų apsiimama, tuo prastesnis rezultatai. Neturint žinių bagažo ir patirties buhalterijoje, galima lengvai suklysti, o klaidos gali kainuoti baudomis, permokomis ar sankcijomis. Todėl rekomenduojama gerai apskaičiuoti kiek darbo yra buhalteriui ar finansininkui įmonėje ir pasisamdyti specialistą ar tokias paslaugas teikiančią įmonę. Tvarkinga buhalterija, reiškia suvaldytus pinigų srautus, aiškias veiklos analizes bei didesnes veiklos perspektyvas.

Iššūkis #3: Išorinio finansavimo trūkumas

Laikinai pritrūkus apyvartinių lėšų ar norint plėsti verslą, reikalingos papildomos lėšos. Deja, smulkus ir vidutinis verslas susiduria su sunkumu gauti verslo paskolą geromis palūkanomis bei sąlygomis. Dažniausiai taip yra dėl mažų apyvartinių lėšų ir pelno, dėl neilgo veiklos periodo ir kredito istorijos trūkumo. Tai yra didžiausias stabdis verslo plėtimuisi. Tačiau laimei, dabar yra daugiau institucijų ir instrumentų, kuriais galima pasinaudoti, norint nedidelės lėšų injekcijos į verslo plėtrą. Pavyzdžiui, galima pasinaudoti faktoringu, sąskaitų finansavimu, arba uždirbti iš trumpalaikio investavimo į skolas. Tereikia pasižvalgyti alternatyvų ir nenuleisti rankų pirmą kartą išgirdus „ne“.